nuffnang

Saturday, May 8, 2010

PARASOCIAL RELATIONSHIP

Teringat term ni time belajar Introduction to Mass Commnunication mse sem 1 dlu.. This term is used by social scientist to describe one-sided, parasocial interpersonal relationships in which one party knows a great deal about the other does not. Contohnya macam one-sided relations between celebrities, audiences or fans. Tp tak semestinya antara artis dgn peminat. Antara orang biasa dengan orang biasa pun boleh jadi jugak. Benda ni berkait dengan perasaan satu individu terhadap individu yang tak pernah dikenali, ditemui dan sebagainya. Tak kiralah sama ada rasa suka ke sayang, benci, cinta, simpati dan sebagainya. And saje nk relate term ni dgn ape yang aku rase sejak kebelakangan ni.. Many tings fill my head.. It's about Aminulrashid Amzah, a boy who has been shot by policeman last month..
Mule2 tatau jugak psl ni.. Tp sudenly jmpe link group pasal Aminulrashid kat facebook.. I was curious.. Then, I started to read evrytng from d outset.. Oh my GOD.. The story really touched my heart n satu pasaan yg aku takley ungkap dgn kate2 wen I keep tinking bout him.. Terasa mcm arwah ni adik aku sendiri, terasa syg, kesian n macam2 lg.. And setiap kali aku go online aku akan cari anytg psl dia.. Pictures, blogs by ppl which had written smtg bout him..
Ppl said; 'Dun judge a book by its cover' tp sometimes aku takley believe in dis saying.. Dari kulit bukulah kita tahu ape isi kandung buku tu.. We must look at da title, the author or maybe d editor of the book.. Even korang semua pun kalau beli buku pun mesti tngok tajuk dulu rite? Jadi kat sini, aku cuma nak ckp yang roman wajah adik Aminulrashid ni langsung tidak menggambarkan dia seorang penjenayah seperti yang dikhabarkan pihak2 tertentu.. Langsung takde..
Satu kredebilit yg diperkotak-katikkan.. Kenapa perlu mencanang cerita yang tidak benar? Ppl are not blind to see and to evaluate.. So here, I just want to give some personal contemplation about the death of Aminulrashid Amzah..
I dun want to elaborate how did da tragedy begin.. Perhaps all ppl hve been well-informed wif da real story.. Jz here I need to xpress some personal feeling as a human being..I jz hve no idea y I stil keep searching bout dis lil brother.. Yea.. As I hve said this is closely related wif da term 'parasocial relationship'.. N I will not be shy to admit dat I was crying while reading some comment from bloggers and any note about him tru websites and etc..He jz died near to his house.. Wen he was about to reach his house.. Ufhh.. Undescribeable ting!
One bullet jz hit Amnulrasyid's head.. I keep ponderin how does da situation look like.. Da blood flows down from his head.. He died on the spot meh.. Kasiyan sgt budak ni.. Tapi ALLAH tu lg sygkan die.. N maybe his death pon da destined.. 
But stil, sebagai manusia yg ade ksdran 'humanism' perkara ni sgt mmbuka mata aku.. Saat bila aku bygkan dia adik aku sendiri, this time sgt terasa kehilangan dia.. Sadis, sadis... Papepon.. Sama2 kita sedekahkan al-Fatihah utk dia.. Semoga roh dia dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman dan beramal soleh..

No comments: